tautan ukhuwwah

>> Wednesday, June 17, 2009

"siapa yang menunaikan hajat saudaranya,Allah akan menunaikan hajatnya.." HR Muslim

masih terngiang-ngiang lagi kata-kata adik sewaktu kita mula merancang nak mengadakan rehlah dlm bulan Jun(waktu tu penghujung Mei).

"kita buatlah 9 Jun, suprise birthday adik lalu" lebih kurang ayatnya..masa tu aku bergurau, "adik kbo dh gitu, x jadi ar nak wat suprise.."
ms tu memang tak berniat pun nak adakan suprise.. tak lama kemudian, 'amirah selaku planner utk rehlah cadangkan kite buat suprise..mula2 nak buat 9 jun, tp byk sgt halangan..masa tu, timbul ura-ura sahabat kite tu nak bertunang waktu tu..tapi hanya gurauan semata..mirah plk yang ada masalah,terpaksa kami tangguhkan ke minggu depan(minggu ni)..

setelah kami bersyuro dlm conference ym baru2 ni, maka kami tetapkan nak buat 16Jun..masa tu empunya diri yang nak di suprise kan x masuk syuro pn..aku pn bukan main yakin ckp yg for sure adik mesti blh join rehlah tu..

keesokan hari, aku dapat tau adik mungkin xdpt nak join..aku terus mengirimkan berita pd mirah. mmg waktu tu, ak bls msg pn syadid je adk ckp..ha,geram punya pasal kot. adik kabo blh je truskan rehlah tanpa dia. dalam hati ni nak je dedahkan yg kite nak buat suprise kat adik,so nak x nak mesti adik kena ada..tapi,nanti bocor lah rahsia..aku pun sabarkan diri je, yakin Allah nak uji ketabahan aku dan sahabat2 dlm nak menggembirakan adik..aku pun yakin dengan kata-kata mirah, perancangan Allah lebih baik.

alhamdulillah,akhirnya adik dpt join,rehlah pun dpt dilaksanakan dgn baik..walaupun macam2 dugaan kami tempuh.tiba pagi hari yang ditetapkan tu, adik sms ajak aku teman dia gi sekolah, nak datang rumah lah..aku terpaksa tolak semua hajat dia..memandangkan ada agenda yang perlu dipenuhi..masak puding,beli kek,kerja2 rumah lain..sewaktu dlm perjalanan beli kek, mirah kabo mungkin adik dpt hidu kita nak suprise kan dia...sampai ada sahabat2 lain jadi tak semangat..

di pantai, kecoh jugak rancangan..dengan aku yang sampai lewat sekali(gara2 aina yang terlewat siapkan makanan)..plan kami ditukar.mula2 aina yang ditaklifkan keluar dari halaqoh dan ambik kek.tapi ditukar dgn wawa..tak tau la sebab apa.mungkin malam ni post-mortem blh tnye..sewaktu aku conduct game, aku terlupa nak kol wawa(taktik utk lari).nasib baik wawa bg alasan nak tgk kereta dia. dengan nadhirahnya plk yang dicabar utk membuat org menangis dlm game kotak beracun.tapi dengan aku sendiri yang tergelak2 sambil record sesi tu..adik pulak membuka matanya mengarahkan tukar org,sbb nadhirah xjd wat suasana sedih..nasib baik time tu kek terlindung dari pandangan dia..kalau tak,bukan adik yang disuprisekan, tapi kami yang tersuprise dgn plan x jadi tu..syukur alhamdulillah semua jadi,yang penting adik tersuprise..

sesi bermula dgn tazkirah disampaikan oleh birthday girl..honestly,aku tak dapat kusyuk sgt dengar, dgn memikirkan macam mane plan kami nanti..cuma aku dpt point yang utama dari surah as-soff, "mengapa kamu mengatakan perkara yang tidak kamu kerjakan?itu sangatlah dibenci oleh Allah jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan.."
memang aku sendiri takut dengan ayat itu,adakah aku ni termasuk dlm golongan tu?mintak dijauhkan..moga2 kita terletak dalam golongan orang yang beramal dengan ilmu yang hanya sedikit kita miliki..

sebelum maghrib,kami bertolak konvoi 3 buah kereta ke rumah adik..sesi rehlah kami diakhiri dengan doa rabithoh,moga2 ukhuwwah kita ni berkekalan ke akhir hayat dengan atas dasar kecintaan dan ketaatan pada Allah..

4 comments:

shah_haz June 17, 2009 at 3:16 AM  

salam..adik baca entry along ni masa dalam kete..otw gi angulia..ayh drive..dok au r org perasan ke x adik duk senyum sorang baca entry along ni..klako2..korang sume jgn risaula..btol, jujur adik memang xdpt hidu pon..siap nak wase ati agi sebab sume org mcm xmo ajk adk g umh ye..tapi pujuk gak diri tuk husnuzhon..sian ke adik, bagi tazkirah rupanya sume org dbo ke plan tkot dok jadi..pdhl, awk skali dah adik mitak kosongkan fikiran..;)time kasih sume!!!

'amirah June 17, 2009 at 7:20 AM  

sarah..bkpe dok pusing kek2..
eh bkn pusing kek..pusing gambo..sian plop kne bce terbalik..he2
pes tym thu sanah helwa = hepi besday dlm bhs arab
dpt gop se ilmu c2..:-)

Wawa June 17, 2009 at 10:26 PM  

alhamdulillah..semue plan bjalan lancar..plg penting,bkn je bday girl happy,kte pun happy..harap2 perjumpaan kte ari 2 lebih mendekatkan diri kte bkn je dgn each other tp dgn pencipta kte jgk..aminnn..btw,gud tazkirah adik n tq semue ssh2 plan (erh mcm aku plk dh bday gal)

ever green June 20, 2009 at 9:34 PM  

hazirah: awl2 kosong dh hati,tp ye mari mikir plk..hehe..duk tepi adik ekpn,jd debo ke suprise..:)

'amirah: biar r,nk suh senam skit mate nge pale..hehe

wawa: btol2..x sbr nk gi makan umh wawa plk..msk best2 neh

Followers

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP