awas! cuti yg panjang

>> Wednesday, June 10, 2009


cuti lebih dari sebulan.memang dengar menyeronokkan.tapi bahaya jugak kalau tak diisi dgn aktiviti2 atau perkara yg bermanfaat.sejak habis spm lg sy ditakdirkan tak pernah nak mengecapi nikmat cuti yg panjang.berbeza dgn sahabat2 saya yg lain,yang berpeluang cuti lebih dari lima bulan mungkin,saya terpaksa menghadiri program latihan khidmat negara(PLKN). tapi bukan pasal plkn yg saya nak cerita kali ni.baru lah saya sedar, hikmahnya. Allah tahu yg aku lebih lagho kalau cuti lame2 ni.

setakat ni, saya dah cuti dalam 3 minggu sebelum masuk ke kuantan, utk sambung ke peringkat ijazah pd bulan 7 nanti. dan setakat ni, terasa jauh.lagho dgn kemudahan internet nya. mungkin kalau di hitung dalam sehari banyak kali juga saya mengadap internet. dgn facebook nya, satu dugaan ni yang mencabar juga, tapi saya cuba untuk kawal penggunaannya. kemudahan astro tak usah cakap la. memang mencabar.

satu msg dari seorang ustazah,sy tatap.

"pd waktu cuti ni begitu lah, tv menjadi punca utama tarikan pada kelalaian."

"cubalah untuk bermujahadah, memang tindakannya perit, tapi natijahnya manis."

"usahakan untuk solat awal waktu, hafaz al-Quran, dan juga target untuk habiskan 2 buah buku sepanjang cuti ni"

"jika gagal buat, adakan satu denda spt puasa isnin khamis"

"isikan cuti dgn aktiviti yang berfaedah, jika tak, yang lagho akan mengisi"

memang nampak macam senang.tapi nak praktikkan nya yg susah. kalau duduk di hostel, boleh lah buat benda2 ni. tp kat rumah, macam mane? banyak betul alasannya kan..

kadang2 terlintas kat hati, best lagi kalau duk kt hostel. kita jd lebih banyak buat ibadat. kita lebih bergantung pd Allah. bila fikir2, nampak sangat kita ni jauh lg nak capai tahap istiqamah.namun, jangan lah Kau tarik nikmat keluarga ni dari aku. aku x mampu nak hadapinya..

ya Allah, jauhkan lah aku dan sahabat2 ku dari kelalaian mengingati Mu..tetapkan kami dijalanMu ya Allah..

3 comments:

hudaidris June 10, 2009 at 9:27 AM  

ameen..

saya amin kan sahaja..

hati2 ngan fb.. ade berita CIA dalangnya..
cuba cr dlm utube^^

saya dediaksikan lgu pesan abang nyanian sudirman kpd ukhti sarah!

::nekmah:: June 11, 2009 at 3:02 AM  

salam sarah..hehe..
menarik la ape yg ustzah tu ckp..
klu gagal buat dndanya puasa..
dnda tu pn beri kebaikn kt kite sndri..
same2 la hrgai mase cuti ni ye..

btw,rndu kwn2 uia sume..all d best ye kwn2 sume..ukhuwah fillah..

ever green June 16, 2009 at 10:09 PM  

huda: ye, ad jgk shbt bg bace emel psl facebook..menyesal jugk buat,tp xpe lah..kite manfaatkan utk perkara yg lebih baik..insyaAllah

nekmah: salam nekmah..rindunye ke mu:)
seme rumet2 kite rindu kt mu yg klako ni..hehe..
jgn lupe wt alik r ole2 dr auckland tu o..:)

Followers

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP