PenyeBab haTi jumuD

>> Thursday, May 7, 2009



dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

jauhkan aku dari sifat mazmumah ya ALLAH..

sudah hampir seminggu saya tak update blog ni,memandangkan kelas UNGS terlalu penuh, hampir setiap hari 6jam perlu hadiri, dari pukul 9 sampai lah 5 petang..walaupun ada rasa letih, tetap saya gagahi jua utk hadir..

alhamdulillah, akhirnya petang tadi lah kelas ungs yg terakhir,sesekali perasaan sedih muncul..tiada lg ustaz muneerdin utk bercerita, ustaz abdul ganiy yang sentiasa memberi tazkirah, dan ustaz iskandar arnel yang sentiasa mengasak fikiran2 kami semua dgn bermacam2 soalan yg tak pernah terlintas di fikiran yg mana kita merasakan tak perlu utk berfikir panjang ttg itu..

permulaan minggu ini saya penuh dgn hal yg penting, tapi sepanjang minggu ni saya tak sempat utk hadiri mana2 kuliah..sehingga sekarang,waktu ini rasanya terlalu kosong,rindukan majlis2 ilmu..

saya terfikir, ni kah sebab terjadinya hati menjadi keras atau jumud? nauzubillah min zalik..

penYebab haTi MenJadi kEraS:

  • melupakan kematian dan sakaratnya, alam kubur dengan segala yang terjadi di dalamnya. azab mahupun nikmatnya, dan bahawa ia adalah "tangga" pertama menuju akhirat.
  • kecintaan pada dunia, bersandar padanya, dan menjadikannya sebagai tujuan utama dalam menjalani kehidupan ini, kita telah menjadikannya sebagai kepentingan terbesar kita.
  • kelalaian dari mengingat Allah dan membaca ayat-ayatNya. andaipun kita membacanya, kita seolah-olah hanya membaca sebuah majalah.kita tidak mentafakuri janji dan ancamanNya, tidak pula khabar gembira yang ada di dalamnya.
  • duduk bersama orang-orang yang terlalu banyak bercanda dan tertawa, serta lupa untuk mengingati mati, alam kubur dan hari kiamat. terkadang berdusta demi membuat orang lain tertawa.
  • banyaknya dosa dan maksiat yang kita lakukan,hingga kemudian menjadi sebuah kebiasaan.

ya Allah, mungkinkah aku melakukan semua ini yang menjadi sebab hati menjadi keras..

Rasulullah SAW bersabda:

"hendaklah engkau jadikan dunia ini seolah-olah berdagang di negeri orang atau sebagai orang yang melintasi jalan. "Ibnu Umar r.a. berkata, "jika kamu berada diwaktu petang janganlah kamu tangguh diwaktu pagi dan jika kamu berada diwaktu pagi janganlah kamu tangguh diwaktu petang. rebutlah kesempatan sewaktu kamu berada didalam keadaan sihat sebagai persediaan diwaktu engkau sakit dan ketika engkau masih hidup sebagai bekalan ketika engkau mati."

riwayat Hadith al-Bukhari



ya Allah!
kenapakah hati ini begitu keras untuk mengingati Mu?
mungkinkah jiwaku sudah penuh dengan kekotoran?
setiap hari aku solat, membaca al-Quran
tetapi aku tidak dapat merasai kenikmatan
bagaimanakah akan aku tempuhi hidup ini?
adakah jiwa ini akan dapat Engkau terima?

ya Allah!
janganlah Engkau tinggalkan aku
janganlah Engkau biarkan jiwa ini ternoda dengan kemaksiatan
apalah diri ini tanpa Mu
aku begitu lemah untuk mengharungi gelombang dunia ini..

ya Allah!
kasihanilah jiwaku yang kerdil ini
aku sangat mengharapkan pimpinanMu
aku sangat merindu belaianMu
bantulah aku ya Allah!
bantulah aku ya Rabbi!
lemparkan lah cahayaMu ke dalam jiwaku..

ya Allah!
apalah erti kehidupan ini tanpa kehadiranMu
apalah gunanya segala yang ku miliki tanpa rahmatMu

ya Allah!
berikanlah petunjukMu kepadaku
aku tahu bahawa petunjukMu adalah mahal dan perlu kubayar
aku redha ya Allah..

ya Allah!
aku malu untuk berhadapan dengan Mu
aku begitu kotor dan jijik
riya',tamak,sombong dan dengki telah membelenggu hidupku
jiwaku lemas

ya Allah!
hanya kepadaMu
tempatku mengadu
ha
nya kepada Mu
tempat aku mencurahkan perasaanku
kerana aku tahu hanya Engkau
yang dapat membimbing
jiwaku yang kerdil ini

maka pimpinlah aku ya Allah...

1 comments:

Iskandar Arnel July 28, 2010 at 3:02 PM  

Salam. Apa kabar...? Bagaimana dengan study antum semua sekarang? Sudah ada yang tamat?

Iskandar Arnel

Followers

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP