xpdc dakwah turun ke lapangan

>> Sunday, April 19, 2009























peserta dan juga seorang penduduk flat menemui tempat pembuangan tin gam









bismillahirrahmanirrahim

pd 18 April 2009, satu program xpdc dakwah turun ke lapangan diadakan.saya dan juga sahabat2 turut serta dlm program itu,di mana dimulai di Sekolah Rendah Agama Sri Pantai di Pantai Dalam.

satu pengalaman pertama yg bermakna dlm hidup,sebelum ini sudah pernah menjadi fasi dlm program anjuran Alumni SHAMS bersama pelajar UIA,tetapi kali ini berhadapan dgn pelajar sekolah rendah.

rasanya tak perlu saya mengulangi tentatif program itu,tapi bolehlah melawati blog kak artiza slh seorang yg turut serta dlm program itu http://www.atriza.blogspot.com/

perasaan seronok mendekati adik2 pelajar itu dan peluang ini saya gunakan sebaik yang boleh dlm misi 'berdakwah' pd golongan kanak2 ini..apa yang mengejutkan dgn suasana mereka yg sangat terdedah dgn pelbagai gejala sosial..kita yg sedewasa ini belum pernah lg mendengar tentang thai song (sejenis arak) dan juga kumpulan apache sereng..punca utama yg boleh menjurus kpd salah laku remaja sekarang ini adalah kerana didikan ibu bapa itu sendiri.mereka tidak mementingkan agama malahan sambil lewa sahaja dlm mengurus hal ehwal didikan agama anak-anak.


عَنْ أَبِي سَعِيْد الْخُدْرِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ : مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَراً فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ اْلإِيْمَانِ
[رواه مسلم]

Terjemah hadits / ترجمة الحديث :
Dari Abu Sa’id Al Khudri radiallahuanhu berkata : Saya mendengar Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda : Siapa yang melihat kemungkaran maka ubahlah dengan tangannya, jika tidak mampu maka ubahlah dengan lisannya, jika tidak mampu maka (tolaklah) dengan hatinya dan hal tersebut adalah selemah-lemahnya iman.
(Riwayat Muslim)
hadis ke 34 ini mengandungi suatu pengertian yg bernilai utk diperhatikan dengan penuh minat oleh umat Islam demi kepentingan masyarakat.

selama ini kita hanya memberi alasan tidak kuat utk berdakwah seorang diri dan hanya mampu membencinya dgn hati sahaja.tetapi dgn adanya program sebegini kita boleh bergerak beramai-ramai,menyampaikan dakwah,dan menegur perkara yang munkar.

pada waktu petang,kami turun beramai-ramai ke kondo rakyat yg tidak berapa jauh dgn sekolah tersebut.malangnya kami tidak bertemu dengan mana-mana couple pun.bukan kita mahu mencari kesalahan mereka,tetapi sbg salah satu usaha utk menyampaikan dakwah kpd penduduk di situ.

pada waktu malam,kami bertolak ke Sri Penara,Bandar Seri Permaisuri. gerak kerja dakwah bermula slps solat isyak berjemaah.kami di bahagikan kpd 4 kumpulan bersama beberapa penduduk flat tersebut.kami meninjau blok D dan menyampaikan flyers kepada penduduk2 sekitar.

kami berasa kecewa kerana tidak bertemu dgn mane2 suspek yg terlibat dgn gejala sosial.kami hanya menjumpai 'sarang' mereka dan juga botol arak jenis tiger,tin-tin gam cap matahari,plastik-plastik yg berisi gam yg telah dihidu.saya sedikit terkejut dan takut memegang botol arak yg kosong itu sambil hati ini betulkan niat utk tujuang bergambar sahaja.mereka juga jadikan sarang tersebut utk melakukan maksiat dimana adanya 2 gulung tikar.betapa teruknya sosial remaja sekarang.saya tak dapat bayangkan bagaimana remaja-remaja inilah yg bakal menampuk pemerintahan negara.

saya rasa hanya setakat ini sahaja utk post kali ini..

keterangan lanjut boleh juga mengunjungi http://www.urusetialandas.blogspot.com/

"dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan,menyuruh berbuat yang ma'ruf, dan mencegah dari yang mungkar. dan mereka itulah orang-orang yang beruntung"

surah al-Imran:104

8 comments:

Anonymous April 19, 2009 at 7:07 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Aesyahumaira April 20, 2009 at 9:13 AM  

salam... sarah... mabruk atas blog enti!
teruskan perjuangan sebagai teknodaie.. (~_^)
ana pun nak minta izin link.. hehe

semoga kesedaran kita untuk tidak berselindung di sebalik teori semata2 ini didizinkan lagi oleh ALLAH untuk terus bergiat aktif dlm aktviti landas neh.
INSYAALLAH..
Luv U fillah!!

Atriza April 20, 2009 at 6:46 PM  

Assalamualaikum warahmatullah.
Syukran atas ziarah ke blog akak.Salam ukhwah fie sabilillah. Jika berpeluang, sertailah lagi bulan hadapan ya..

Salam Perjuangan

Wawa April 20, 2009 at 10:23 PM  

sarah, bgsla join aktiviti2 mcm ni..kat ukm ade je..tp sy yg mls..hehe..btw, sy dh link :)

ever green April 21, 2009 at 12:27 AM  

salam..

aesyahumaira~syukran kathira ats kunjungan enti ke blog yg simple sgt ni..i'Allah,semoga kita same2 thabat di jln ni..mtk tnjuk ajar ana yg lemah ini

kak atriza~'afwan..syukran aidhon ats kunjungan akak..smoga dpt btemu kembali,i'Allah..pertemuan kita krnaNya,bpisah juga krnaNya..

clementine~wawa,join la skali nnt klu ukm wt gk..best tau,rs skali nk lg :)

HafizahNik April 21, 2009 at 4:00 AM  

ye Sarah..
nnt saya link sarah pulak..hehe
Congrats!
moga2 usaha dakwah kita ini diterima Allah swt..=)

ever green April 22, 2009 at 8:02 AM  

coretan rasa hati~syukran ats kunjungan k.fizah..
i'Allah,semoga diterima olehNya

andak May 6, 2009 at 12:22 AM  

alhmdllah..akhrnya tgerak jgak hati nk sertai prgrm xpdc dkwah ni..pnglman yg amat amat sangat sangat best..(xtau nk xplain cmne sbb tersgt best) =)..1st xperience trun pdg cmni, prctise `amar ma`ruf nahi mgkar, dekati rmaja2 yg bermslh..alhmdllah dberi ksemptan yg amat bermkna ni..best kan along.moga2 xpdc ini dterima oleh Allah sbgi slh stu usha kita tuk b'dkwah mengjak org ke jln yg bnar..amin

Followers

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP