>> Friday, June 24, 2011

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

berlalu dua peristiwa, yang mana bagiku sebagai hambaNya mengakui kebesaranNya dan betapa luas ilmu Allah SWT. Allah al- Alim, Allah yang Maha Mengetahui. Dia yang Maha Mengetahui apa yang hambaMu ini tidak tahu. Dia yang Maha Mengetahui perkara ghaib.

kita sebagai hamba sangat terbatas ilmunya. semakin kita belajar, semakin kita tidak tahu. semakin bodoh dirasakan. masih terngiang-ngiang kata-kata Ustaz Syed ketika form four dulu. semakin kita belajar sesuatu, kita dapat rasa 'rupanya banyak lagi yang kita tak tahu', atau ayat kasar 'jahil sangat sebenarnya aku'. ilmu yang ada dalam jiwa kita ni sebenarnya hanya pinjaman dariNya. semua yang ada dalam diri kita sebenarnya milik Allah. rugilah sesiapa yang bongkak merasakan dia tu bijak. semua orang, yang pandai, yang kurang pandai, yang cantik, yang kurang cantik, semuanya ujian dari Allah. adakah kita bersyukur dengan kebijakan yang kita ada? adakah kita bersyukur dengan kecantikan wajah kita? adakah kita redha dengan kurang bijaknya kita? adakah kita redha dengan kesederhanaan wajah kita? alangkah beruntungnya orang yang sentiasa mensyukuri kejadiaan dan kurniaan Allah padanya.. Dia tak pernah melihat cantiknya rupa seseorang itu, kayanya dia, bijaknya dia, tetapi hati di mana letaknya ketaqwaan seseorang hamba itu kepada Allah..

peristiwa pemergian arwah Adha yang merupakan pelajar UIAM tahun kedua bioteknologi, mengejutkan lamunan ,khayalan manusia di mana setiap manusia itu akan kembali kepada pemiliknya, Allahu Rabbul 'Alamin.. cukuplah dengan kematian itu menjadi peringatan buat yang hidup. mati itu pasti. di mana, bila, bagaimana itu lah yang terkandung dalam perkara-perkara ghaib, hanya Allah yang Maha Tahu. teringat lagi kata-kata ini, bagaimana kehidupan akhirat kita bergantung bagaimana kita mati, dan bagaimana kita mati, begitulah kehidupan kita di dunia. sesiapa yang mahukan kehidupan bahagia di akhirat, kubur kita menjadi seperti salah satu taman di syurga, matilah dengan husnul khatimah, pengakhiran yang baik, dan bagaimana nak capainya? dengan kehidupan yang baik di dunia. moga Allah kurniakan kepada kita..

peristiwa kedua, menunjukkan pentingnya pergantungan kepada Allah, mencari-cari ketenangan hati yang mana datangnya dari DIA. ternyata, sesuatu yang berlaku mestilah dengan kehendak Allah jua. kita berkehendak, dengan memohon bantuan Allah, Dia yang Maha Tahu perkara ghaib, dan apabila tidak selari dengan iradah Allah, maka sesuatu itu pasti tidak berlaku. redha lah dengan keputusanNya dan sentiasa bersangka baik denganNya. Cek balik dalam al-Quran,
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” al-Baqarah:216


Put your trust in Allah..
InsyaALLAH.. ^_^

0 comments:

Followers

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP