Permata Ayah Bonda

>> Friday, March 1, 2013

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, yang mengasihi hambaNya, selama mana hambaNya mengasihiNya, yang Maha Mengatur segala urusan mengikut kehendakNya.

"harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amal kebajikan yang terus menerus adalah lebih baik pahalanya disisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan" al-Kahf: 46

"maka janganlah harta dan anak-anak mereka membuatmu kagum" at-Taubah: 55

banyak lagi ayat-ayat Quran yang memberi gambaran bahawa, kurniaan anak-anak buat ibu bapa adalah ujian untuk mereka, samaada ujian bagi mereka daripada keluar berjuang untuk Islam, atau ujian untuk melihat sejauh mana ibu bapa dalam mendidik anak-anak mereka mengenal penciptanya, Allah dan Rasulullah SAW.

sepanjang saya di Dermatology posting di clinic, menyedarkan saya tentang ibu bapa juga menjadi ujian buat anak-anak ketika besar nanti.

kisah satu, seorang wanita cina tua dalam lingkungan umur 70 tahun datang ke skin clinic, bersama salah seorang anak perempuannya. wanita cina itu di jaga oleh dua orang cucunya, sedangkan beliau mempunyai 14 orang anak. mengingatkan saya tentang seorang ibu boleh mendidik dan menjaga 14 orang anak, tetapi belum tentu 14 orang anak boleh menjaga seorang ibu. Allah... sungguh diri ini takut, jika suatu hari nanti Allah uji dengan sebegini. semoga Kau mampukan aku untuk berbakti kepada kedua ibu bapaku, menjaga mereka sebagaimana mereka menjagaku...

kisah kedua, seorang makcik melayu tua lingkungan umur 60 tahun berjalan masuk ke klinik dengan agak susah, ditemani seorang anak perempuang/mungkin juga menantu. gaya anak perempuannya itu agak pelik, tiba-tiba terlintas di hati, seakan-akan anak perempuannya itu 'terpaksa' membawa ibunya ke klinik, dia hanya membiarkan ibunya bertanyakan doktor tentang penyakit dan ubatnya, tiada langsung kata-kata terkeluar dari mulutnya menandakan dia juga mengambil berat perihal penyakit ibunya. 
wallahua'lam apa yang sebenar-benarnya berlaku, tetapi kejadian itu menjentik hati saya, ya Allah, jauhkanlah aku dari kesibukan aku bekerja, dalam berkeluarga (suatu hari nanti jika diizinkan Allah), dalam menjaga kedua ibu bapaku.

benar lah, ibu bapa juga akan menjadi ujian buat diri kita nanti. bersabar dalam kerenahnya, bersabar dalam menjaganya, bersabar dalam berbakti kepada mereka.

semoga Kau jadikan kami insan-insan yang menjadi permata buat keluarga, permata ayah bonda dan permata untuk ISLAM.
 

1 comments:

Unknown April 21, 2013 at 3:03 AM  

hu sedeh..make sure klu kt jadi gtu awk ketok pala kt kuat2 bio sedar dri huhu..nauzublllah mintak allah jauhkn..T_T

Followers

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP